https://spoludoma.cz
Během loňského školního roku se všechny základní školy z naší městské části zapojily do projektu Praha 10: Neseď!. Jeho myšlenkou bylo motivovat děti, aby zkusily pohlédnout „jinýma očima“ na místa, kde žijí, kudy chodí do školy, kde potkávají svoje kamarády a hrají si. Měly se svým prostředím nechat inspirovat a nové nevšední postřehy promítnout co nejkreativněji do společného uměleckého díla. Pedagogové, kteří měli v jednotlivých školách projekty na starost, se díky agentuře Máš umělecké střevo? zúčastnili několika setkání s umělci, s nimiž mohli své nápady a průběh prací konzultovat. Umělci se zároveň stali garanty školních projektů a pomáhali dětem s vytvářením společného díla.
Projekt měl zahrnovat interaktivní část, v níž by děti prozkoumávaly rozličné, leckdy i poněkud skryté a netušené části Zahradního Města, a následně část praktickou, tedy samotnou tvorbu. Započatou práci bohužel nepříznivě ovlivnila jarní koronavirová krize, která připravený záměr citelně oklestila. Bylo možné realizovat pouze samostatnou tvůrčí činnost, kdy děti vyráběly jednotlivé součásti výsledného díla. V době, kdy zůstaly doma, každé z nich po svém ztvárnilo některou z květin, které figurují v názvech ulic Zahradního Města. Zkraje září se tak ve škole sešlo přes 250 barevných kartonových čtverečků s květinovými motivy. V průběhu října, těsně před vyhlášením dalšího uzavření škol, pomohly děti ze 4. A pod vedením paní asistentky Kovaříkové tyto různorodé dílky „doladit“, aby je bylo možné složit do veliké barevné mozaiky. Tak se podařilo práci na výtvarném díle úspěšně završit.
Podzimní vlna pandemie bohužel odsunula na neurčito i plánovanou společnou výstavu všech školních projektů, nicméně organizátoři s ní stále počítají. I tak jsme ale rádi, že se nám přes všemožné komplikace podařilo náš záměr dokončit, a těšíme se na den, kdy mozaika ozdobí některou ze stěn ve škole. Fotografii společného výtvarného počinu zveřejníme hned po proběhnutí výstavy. V rámci celého projektu vzniklo krátké VIDEO (ODKAZ NA YOUTUBE) mapující spolupráci dětí a pedagogů s uměleckými garanty.
Vláda omezuje s účinností ode dne 14. října 2020 od 0:00 hod. do dne 1. listopadu 2020 do 23:59 hod.
- zakazuje se osobní přítomnost žáků na základním vzdělávání v základní škole, včetně praktické výuky; i včetně školních družin
- zakazuje se osobní přítomnost žáků a jiných účastníků na zájmovém vzdělávání - zakazuje se škola v přírodě
Školské poradenské zařízení – provoz není omezen.
Dále platí opatření, že od 26. 10. 2020 0:00 hod. do 27. 10. 23:59 hod. se nadto zakazuje osobní přítomnost žáků na vzdělávání. V těchto dvou dnech nebude povinné distanční vzdělávání.
Dále vláda přijala krizové opatření k zajištění péče o děti zaměstnanců vybraných profesí
S účinností od 14. října 2020 00:00 hod. hejtmanům krajů a primátorovi hlavního města Prahy v místech, kde je taková potřeba, určit školu nebo školské zařízení zřízené krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství, které budou vykonávat nezbytnou péči o děti ve věku od 3 do 10 let, jejichž zákonní zástupci jsou zaměstnanci:
∙ obecní policie;
∙ poskytovatelů zdravotních služeb a orgánů ochrany veřejného zdraví;
∙ příslušníci ozbrojených sil;
∙ zaměstnanci uvedení v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních službách podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách;
∙ sociální pracovníci zařazení k výkonu sociální práce na krajských a obecních úřadech podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách;
∙ sociální pracovníci a další odborní pracovníci vykonávající činnosti podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí;
∙ zaměstnanci určené školy nebo školského zařízení.
Distanční vzdělávání
Vzdělávání distančním způsobem může probíhat formou on-line či off-line výuky (vychází z metodického doporučení MŠMT ze dne 23. 9. 2020).
Škola vždy přizpůsobí distanční výuku individuálním a psychohygienickým podmínkám žáků, také personálním a technickým možnostem školy. O konkrétních vnitřních pravidlech organizace výuky (smíšené, distanční a prezenční) ve škole rozhoduje ředitel školy s ohledem na aktuální možnosti a podmínky školy.
On-line výuka
Pojmem on-line výuka je obecně označován takový způsob vzdělávání na dálku, který probíhá zpravidla prostřednictvím internetu a je podporován nejrůznějšími digitálními technologiemi a softwarovými nástroji. Rozlišujeme synchronní a asynchronní on-line výuku.
Obě formy on-line výuky, synchronní i asynchronní, mají své klady i zápory. Nejlepšího efektu je dosahováno tam, kde jsou obě formy vhodně kombinovány.
Off-line výuka
Pojmem off-line výuka je označován takový způsob vzdělávání na dálku, který neprobíhá přes internet a k realizaci nepotřebuje ve větší míře digitální technologie. Nejčastěji se jedná o samostudium a plnění úkolů z učebnic a učebních materiálů či pracovních listů. Může se také jednat o plnění praktických úkolů využívajících přirozené podmínky účastníků v jejich domácím prostředí – kreativní či řemeslné práce, aplikace znalostí a dovedností v praxi, projekty zaměřené na samostatnou práci žáka či na rozvoj kompetencí (příprava jídla, práce na zahradě, péče o členy rodiny, umělecká tvorba, vytváření portfolia
atd.). Zadávání úkolů při off-line výuce může probíhat písemně, telefonicky, ve specifických případech i osobně. Výhodou off-line výuky je absence nároku na technické vybavení a digitální kompetence, vzhledem ke specifickým potřebám účastníků je vhodné zaměření na praktické činnosti.
Vzdělávání distančním způsobem na 2. stupni ZŠ by mělo probíhat převážně on-line a kombinovat synchronní a asynchronní metody. Čím jsou žáci starší, tím větší míru samostatnosti při vzdělávání lze očekávat a podporovat. Avšak i u této věkové kategorie je potřebné již v průběhu prezenční výuky zařazovat aktivity spojené s využíváním školního informačního systému a digitálních vzdělávacích nástrojů, aby případný přechod na výuku na dálku proběhl bez komplikací. Oproti výuce na 1. st. je doporučené zařazovat více skupinových aktivit, samostatné vyhledávání zdrojů a práci s nimi, využívat různé digitální nástroje podporující porozumění učivu, jeho procvičení a rozvoj kompetencí v daných oblastech.