Vážení rodiče a milí žáci,
od letošního školního roku začínáme k informování žáků a jejich zákonných zástupců používat elektronické žákovské knížky (eŽK).
Jedná se o systém, který umožňuje rodičům i dětem 24 hodin denně, sedm dní v týdnu přístup k informacím o průběžné klasifikaci a o výuce (rozvrh, systém zpráv a další). Pro elektronickou žákovskou knížku používáme Školu OnLine.
EŽK budou doplněny papírovou přílohou, jejíž součástí bude omluvný list, zápis plateb a dalších sdělení. Výjimku budou tvořit první ročníky, které budou mít místo této přílohy zavedené klasické žákovské knížky v papírové podobě.
Přístup do eŽK budete mít Vy i Vaše dítě. Přihlašovací údaje (uživatelské jméno, heslo) Vám budou předány začátkem září. Přístupové heslo je možné uživatelem po přihlášení změnit. Do eŽK budete vstupovat přes webové stránky naší školy, kde bude umístěn odkaz nebo můžete využít i mobilní aplikaci, kterou si stáhnete do svého telefonu nebo tabletu. Nyní připravujeme podrobnější informace ke spuštění eŽK, které Vám budou předány ve spolupráci s třídními učiteli.
Vedení školy
(DLE „MANUÁLU“ MŠMT ZE DNE 17. 8. 2021)
Od žáků se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu žáků do budovy školy a pohybu osob před budovou školy.
Při zahájení prezenčního vzdělávání jsou zákonní zástupci žáků oznámit případné změny kontaktů.
Žáci i zaměstnanci školy mají povinnost dodržovat zásady osobní a respirační hygieny.
Škola upozorňuje, že osoby s příznaky infekčního onemocnění nemohou do školy vstoupit.
Během prezenční výuky se bude sledovat zdravotní stav žáků, zdali nevykazují symptomatické příznaky virového infekčního onemocnění.
Pohyb třetích osob uvnitř budovy školy bude omezen. V odůvodnitelných případech je možná přítomnost cizích osob v budově s dodržením příslušných protiepidemických opatření podle pravidel manuálu MŠMT.
Přesouvání žáků mezi učebnami a v dalších prostorách školy s cílem snížení rizika nákazy covid-19 bude v maximální možné míře omezeno. Bude minimalizován kontakt mezi žáky různých tříd.
V případě konkrétních mimořádných situací spojených s onemocněním covid-19 je škola vždy povinna postupovat podle pokynů KHS a dodržovat všechna aktuálně platná mimořádná opatření vyhlášená pro dané území příslušnou KHS nebo plošně MZd.
HYGIENICKÁ PRAVIDLA
KROKY ŠKOLY V PŘÍPADĚ PODEZŘENÍ NA VÝSKYT NÁKAZY COVID-19
Škola má povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí, včetně covid-19. Tuto povinnost naplňuje podle zákona o ochraně veřejného zdraví tím, že je povinna zajistit „oddělení dítěte nebo mladistvého, kteří vykazují známky akutního onemocnění, od ostatních dětí a mladistvých a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby (§7 odst. 3 zákona o ochraně veřejného zdraví).
Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých žáků příznaky infekčního onemocnění (jako je např. zvýšená teplota, horečka, kašel, rýma, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy, bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu apod.), ale bude věnovat zvýšenou míru pozornosti příznakům infekčního onemocnění žáků a při jejich zjištění (objevení) je bude volit tento postup:
Ve všech uvedených případech musí zákonný zástupce telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu.
V izolační místnosti pobývá osoba až do doby převzetí zákonným zástupcem žáka. Při péči o nemocného nebo podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky touto osobou i zaměstnancem školy.
V souladu s doporučením odborné lékařské společnosti je za normální tělesnou teplotu obecně považována hodnota do 37 °C.
V případě pouhého podezření na výskyt nákazy covid-19 ve škole škola sama KHS nekontaktuje.
Žákovi s přetrvávajícími příznaky infekčního onemocnění, které jsou projevem chronického onemocnění, včetně alergického onemocnění (rýma, kašel), je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí. Tuto skutečnost potvrzuje praktický lékař pro děti a dorost.
ÚPLATA ZA ŠD
Pokud je určitému žákovi/účastníkovi nařízena karanténa a škola není uzavřena, jedná se o jeho omluvenou nepřítomnost ve škole a úplata se hradí.
Pokud na základě rozhodnutí KHS nebo MZd dojde k uzavření školy, platí u školy následující: Ve školní družině stanoví ředitel/ka školy úplatu poměrně poníženou podle délky omezení nebo přerušení provozu, je-li délka omezení nebo přerušení provozu více než 5 dnů provozu.
SCREENINGOVÉ TESTOVÁNÍ ZÁŘÍ 2021
Ve škole proběhne preventivní screeningové testování žáků AG testy s frekvencí 3x po sobě, první test se provede 1. září a dále v termínech 6. září a 9. září 2021.
Škole budou distribuovány neinvazivní antigenní testy pro samoodběr (tzv. rychlé antigenní testy –RAT).
V případě negativního výsledku testu nosí žáci ochranný prostředek ve společných prostorách školy, v případě, kdy jsou usazeni, ochranný prostředek mít nemusí.
Na základě výsledků získaných z testování bude rozhodnuto o dalším postupu. Čtvrtý a další test bude proveden v případě, pokud se v rámci testování odhalí lokální ohnisko nákazy, tj. pokud bude ve školách v daném okrese vyhodnoceno více jak 25 pozitivních testů na 100 000 provedených testů v součtu dvou prvních testů. Testování v tomto případě bude pokračovat do konce září s frekvencí 1x týdně.
Po skončení screeningového testování bude další testování pokračovat pouze na lokální úrovni v návaznosti na aktuální vývoj místní epidemiologické situace.
Testování nepodstupují žáci, kteří splní podmínky stanovené pro bezinfekčnost po očkování (14 dnů po plně dokončeném očkování) nebo po prodělaném onemocnění covid-19 (po dobu 180 dní od prvního pozitivního testu na covid-19), případně žák, který doloží negativní výsledek testu provedeného v odběrovém místě.
Pokud se žák screeningovému testování nepodrobí, bude se moci prezenční výuky účastnit, ale za podmínek nastavených mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví:
Testování bude probíhat tzv. samoodběrem, u kterého není nutná asistence zdravotnického personálu.
V případě testování žáků 1. - 3. ročníku je umožněna asistence při provádění testu třetí osobou (zákonný zástupce či jiná osoba, která musí mít souhlas nebo být pověřena zákonným zástupcem a zároveň s touto asistencí souhlasit). V takovém případě je nutné uzpůsobit počet osob v testovacím prostoru tak, aby byly dodrženy rozestupy. Pro zákonného zástupce či jinou asistující osobu platí výjimka z doporučeného omezení vstupu třetích osob do školy (resp. jedná se o důvod k umožnění vstupu do školy).
Pokud žák nebude přítomen na testování na začátku vyučování, ale dostaví se na vyučování později, provede si test pod dohledem pověřené osoby bezprostředně po svém příchodu.
V případě, že se žák dostaví v určený den testování do ranní školní družiny, není nezbytně nutné, aby byl test proveden při příchodu do družiny. Žák může být testován až ve škole.
ŠKOLNÍ DRUŽINA
Osobní přítomnost žáka ve školní družině lze připustit pouze tehdy, pokud splní stejné podmínky, jaké jsou stanoveny pro osobní přítomnost ve škole s tou výjimkou, že školní družina žáky netestuje, protože má informace o tom, zda byl žák testován, nebo zda musí nosit po celou dobu pobytu stanovený prostředek ochrany dýchacích cest.
Žákům, kteří mají pozitivní výsledek testování, je nadále zakázána osobní přítomnost na vzdělávání.
POSTUP PŘI POZITIVNÍM VÝSLEDKU TESTU
V případě pozitivního výsledku testu žáka je třeba pozitivně testovaného izolovat od ostatních osob do izolační místnosti.
V případě, že se pozitivní test objeví ve skupině testovaných, vztahují se následující kroky izolace a opuštění výuky na všechny děti a žáky, kteří byli s pozitivně testovaným v kontaktu.
Škola kontaktuje zákonného zástupce, žák vyčká v izolaci do doby převzetí zákonným zástupcem. Při péči o podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky touto osobou i zaměstnancem školy.
V případě, že je pozitivně testovaný žák ubytovaný v ubytovacím zařízení, tak následný postup řeší místně přístupná krajská hygienická stanice.
KONFIRMACE A NÁVRAT
V případě pozitivního AG testu vydá škola pozitivně testované osobě nebo zákonnému zástupci potvrzení o tom, že byl pozitivně testován. Zákonný zástupce žáka je povinen telefonicky nebo jiným obvyklým dálkovým způsobem informovat o pozitivním testu poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost a ten je povinen rozhodnout o indikaci konfirmačního vyšetření metodou RT-PCR a vyplnit elektronickou žádanku k tomuto vyšetření.
Žák s pozitivním výsledkem testu se může vrátit k prezenční výuce buď po předložení negativního konfirmačního testu RT-PCR nebo po skončení povinné izolace; potvrzení o ukončení izolace vydává poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost.
Žákovi, který byl v předcházejících 2 dnech (případně 2 dnech po provedení PCR testu) v jedné třídě nebo skupině s žákem nebo pedagogickým pracovníkem, který má pozitivní výsledek testu, se neumožňuje osobní přítomnost ve škole po dobu do zjištění výsledku konfirmačního RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 dítěte nebo žáka s pozitivním výsledkem preventivního antigenního testu. (V praxi se bude jednat fakticky v případě AG testů pouze o testování 9. září, protože u prvního testu a u testu ze 6. září nebude splněna podmínka, že spolu žáci byli v předcházejících 2 dnech. Toto ustanovení se netýká řádně očkovaných žáků nebo žáků, kteří prodělali onemocnění covid-19 a jsou v ochranné lhůtě, jak stanoví mimořádné opatření MZd.
V případě, kdy konfirmační test RT-PCR nepotvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, doloží tato osoba neprodleně výsledek dané škole, která dále informuje původně indikované kontakty. Všechny dotčené osoby se mohou po této skutečnosti vrátit k prezenční výuce bez dalších potřebných kroků.
V případě, kdy konfirmační test RT-PCR potvrdí infekci u pozitivně testovaného AG testem, zákonný zástupce žáka je povinen okamžitě informovat školu o tomto pozitivním výsledku konfirmačního RT-PCR testu. Škola následně bezodkladně zašle příslušné krajské hygienické stanici jméno tohoto pozitivně testovaného žáka a seznam žáků, kteří byli ve škole v kontaktu ve stanovených dnech s tímto žákem, který měl pozitivní výsledek RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2. Krajská hygienická stanice postupuje podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví o nařizování izolace a karantény.
Pokud je v důsledku mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS) nebo z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole více než poloviny žáků alespoň jedné třídy, přechází nepřítomní žáci na distanční výuku po dobu trvání tohoto stavu.
V ostatních případech škola nemá povinnost poskytovat nepřítomným žákům vzdělávání distančním způsobem. Škola postupuje obdobně jako při běžné absenci.
V případě, kdy žák odmítne jak testování, tak nošení ochranného prostředku (a nevztahuje-li se na něj mimořádným opatřením stanovená výjimka z povinnosti nosit respirátor či roušku), nemůže škola v souladu s mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví umožnit žákovi osobní přítomnost na vzdělávání. Žák není automaticky omluven ze svého vzdělávání a musí být omluven v souladu se školním řádem.
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Zpracování osobních údajů, které je prováděno v souvislosti s testováním, je prováděno na základě zákona o ochraně veřejného zdraví, podle kterého bylo mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví vydáno, a spadá tedy pod ustanovení o tom, že „zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje“ (čl. 6 odst. 1 písm. C) GDPR), tzn. zpracování těchto údajů není založeno na souhlasu se zpracováním, takže školy v tomto případě souhlas nezajišťují.
Škola dále reportuje pouze anonymizované, souhrnné výsledky testování.
Údaje o konkrétním žákovi se předávají pouze mezi školou a místně příslušnou KHS.